zondag 17 november 2019
6 minuten leestijd (1162 woorden)
Aanbevolen 

Frits van Eerd steelt de show tijdens sponsoravond in Erp

fritsvaneerd Frits van Eerd inspireerde Erpse ondernemers (Screenshot)

ERP| Als er één bedrijf is dat de laatste jaren veel indruk gemaakt heeft binnen de regionale en nationale zakenwereld dan is het JUMBO wel natuurlijk. Het Veghelse bedrijf deed 'even voor' hoe je van een relatief kleine lokale onderneming binnen korte tijd kunt uitgroeien tot een nationale mastodont. Boegbeeld van deze club van inmiddels 80.000 (!) werknemers is Frits van Eerd. Het betekende een klein feestje dat hij zich bereid verklaarde om afgelopen donderdag op de 2-jaarlijkse Erpse Sponsoravond van de grootste drie sportclubs te komen spreken.

RKVV Erp, De Korfrakkers en TV Hertog Jan houden tegenwoordig de sponsoravonden gezamenlijk. Een woordvoerder: "Je hebt in een dorp als Erp toch vaak dezelfde sponsoren voor alle drie de verenigingen. Vandaar dat we het samenvoegden want een ondernemer heeft het immers al druk genoeg." Dat dit een terechte beslissing was bleek donderdagavond in het paviljoen van Hertog Jan dat gezellig vol was gelopen met zo'n kleine honderd belangstellenden. Als er iemand is die veel van ondernemen en sportsponsoring weet is het Frits van Eerd wel, dat beeld wist hij al snel na zijn eerste citaat in de microfoon te bevestigen. Hij begon met een samenvatting van de 'Jumbo Succes Story'. Zijn familie had altijd al een onderneming in de Veghelse haven, men functioneerde als groothandel voor andere bedrijven;supermarkten vooral. Van Eerd: "Na mijn studie in Amerika kwam ik tot de conclusie dat het anders moest, ik leerde daar enorm veel. Ik besefte dat wij zelf supermarkten moesten gaan openen." Nou, de rest is geschiedenis zullen we maar zeggen. Natuurlijk ging het ook bij Frits van Eerd met vallen en opstaan maar waar hij begon met één supermarkt zijn er dat inmiddels liefst 653 geworden.Daarnaast zijn er ook al zo'n 100 La Place restaurants overgenomen. Een verhaal waarover de Amerikanen allang een film hadden gemaakt, onwerkelijk bijkans. De wereld in het hoofd van een man als Frits van Eerd blijft echter altijd een broeinest van nieuwe ingevingen, hij heeft dan wel de slag gewonnen om aan de nationale top te komen maar hij beseft ook dat er misschien nog wel meer nodig is om daar ook permanent te blijven. Daarom denkt hij alvast vooruit: "We willen er naartoe om onze klanten nog meer te ontzorgen. Dat doen we door online allerlei mogelijkheden aan te bieden maar ook door bijvoorbeeld in onze Food Markets meer voorzieningen te treffen welke het gemak van de mens dienen."

Ook in het weekend het Jumbo-gevoel

Wie een vrije vertaling maakt van de uitspraken van Frits van Eerd merkt dat hij enorm de focus heeft op het 'dienen' van de mens. "We willen dat ze niet alleen van maandag tot vrijdag 'fan' van Jumbo zijn maar ook in de weekenden." In dat kader moet ook zijn strategie betreffende het sponsoren van sporters en teams worden gezien. Hij wil het plezier van zijn klanten faciliteren, ook buiten het leveren van voedingsproducten om. Daar hoort dan ook bij dat sporters als Max Verstappen, Jeffrey Herlings en Sven Kramers goede prestaties leveren. Daar is heel Nederland blij mee immers. Van Eerd: "We willen onze klanten en werknemers ook in de weekenden onze fan maken. Zij hebben er plezier aan als de wielerploeg het goed doet bijvoorbeeld." Hij vertelt daarbij honderduit over bijvoorbeeld onze nationale knuffelbeer Max Verstappen, de formule 1-coureur die bij zowat iedereen mateloze populariteit geniet. Van Eerd, zelf ook een verwoed amateurracer, sponsort Verstappen al sinds Max als kind in een kart zat. Hij geeft toe dat je wat geluk moet hebben met het feit dat de jonge Limburger inmiddels zo'n wereldster is geworden. De Erpse ondernemers luisteren ondertussen ademloos toe waarna Van Eerd de koppeling maakt naar de lokale sponsoring.

Faciliteren

Van Eerd wijst de ondernemers erop dat men een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft, eenieder op zijn eigen manier. "Jullie moeten ervoor zorgen dat jullie kids kunnen sporten. Jullie hebben de middelen om dat financieel te ondersteunen. Zodat de clubs materialen kunnen kopen, trainers kunnen aanstellen, en ga zo maar door. Ik weet als geen ander hoe druk jullie het hebben als ondernemer. Ik weet ook dat het niet uitmaakt of je een klein bedrijf hebt of juist iets heel groots, als ondernemer ben je altijd met je zaak bezig. Zeker in het hoofd." Voor de ondernemers ziet hij dus een rol als ondersteuner met geld, voor andere mensen kan dat vooral 'tijd' zijn. "Niet alles is met geld te bereiken, je doet het samen als gemeenschap. Mensen die er tijd insteken zijn net zo belangrijk."

'Ik sta altijd aan, net als jullie'

Wat Frits van Eerd betreft gaat het er vooral om dat de inwoners van een gemeenschap gefaciliteerd worden om in de vrije tijd samen te kunnen sporten. Zoals hij dat met Jumbo inmiddels op nationaal niveau doet, zodoende veel Nederlanders passief plezier verschaft, zo ziet hij daarin dus voor de lokale ondernemers een plaatselijke rol weggelegd. De toehoorders in de zaal wisselen hierop blikken van herkenning uit. Frits van Eerd: "Weten jullie dat ik soms weleens terug verlang naar de tijd dat we als Jumbo nog klein waren? Dat ik bij wijze van spreken op een zaterdag mee de vakken ging vullen. Nu zijn we zo groot dat alles veel abstracter is geworden en dat je soms het overzicht kwijt bent." Op een gegeven moment kwam er een vraag: "Meneer Van Eerd, staat u ook weleens 'uit'?" Nadat de spreker even moest nadenken wat dat precies betekende kwam hij al snel tot een herkenbaar antwoord: "Nee, ik sta altijd 'aan'. Als ondernemer, maakt niet uit hoe groot of klein je bedrijf is, sta je altijd 'aan'. Je bent er in je hoofd altijd mee bezig, dat zal altijd zo blijven." Het was een mooi antwoord dat eigenlijk alle aanwezigen verenigde. Het optreden van Frits van Eerd was inspirerend, leerzaam en herkenbaar geweest en dat was nu net wat de sponsorcommissies van de drie grote clubs hun trouwe sponsoren wilden aanbieden.

NB: 'kind-afzet-cultuur'

Zet je een trio sportverenigingen bij elkaar dan krijg je altijd gezamenlijke problemen. Zo blijkt dat het steeds lastiger wordt om vrijwilligers te vinden. Het 'tijd'-aspect zeg maar betreffende het Frits van Eerd-verhaal. Veel ouders zetten hun kind af en zijn dan vervolgens niet bereid om zelf een paar uurtjes op te offeren ten behoeve van de club. Dat is een gegeven waar de drie clubs unaniem een afkeer van hebben. "We moeten het samen doen", zo klinkt het, "We moeten af van de kind-afzet-cultuur." Voor de goede orde: er zijn ook enorm veel goedwillende ouders in Erp. Waarvan acte.

Alles bij elkaar was het een mooie avond. De Erpse clubs zijn niet alleen trots op de eigen vereniging maar zeker ook op al die geweldige ondernemers die belangeloos telkens weer bereid zijn om geldelijke steunen te verlenen. "Daar mogen we als Erp best trots op zijn", besluiten de woordvoerder, "En let wel: alle steun is super. Ook al bestaat de steun uit een wat kleiner bedrag, we kunnen er altijd iets nuttigs mee doen en het wordt ten zeerste gewaardeerd. " (Tekst: WR)

Giovanni Henskens gaat bij KFC Turnhout aan de sla...
Elco van Schijndel neemt na 14 jaar met titel afsc...

Related Posts

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Gast
zondag 17 november 2019

Captcha afbeelding

Prikbord

24 oktober 2018 13:08
Hollandse Velden Banner
Image

Over ons

Tismarvoetbal is een vriendeninitiatief, opgezet door voetballiefhebbers met een journalistieke achtergrond. Hobbymatig en onafhankelijk dragen wij graag ons steentje bij aan de sportverslaggeving en de beleving van het (amateur)voetbal, met name in de regio Noordoost-Brabant.

Voetbal nemen wij uiterst serieus, maar we hebben ook een groot relativeringsvermogen. Naast journalistieke verhalen kun je dan ook onderwerpen vanuit heel andere invalshoeken verwachten. De knipoog wordt daarbij niet geschuwd. 

Dankbaar maken we gebruik van het talent van vrienden, kennissen en derden. Kortom, iedereen maakt kans op een basisplaats in het team van Tismar. Ideeën, foto's en video's zijn altijd welkom. Wel moeten alle voorzetjes natuurlijk voldoen aan onze huisregels en de normen van goed fatsoen, maar dat is een rekbaar begrip in de strijd om te scoren.

Zo wordt Tismarvoetbal een platform voor én door voetbalfans!

Colofon

Tismarvoetbal is een uitgave van Janus Media / SwipeSport

Redactie: Willy Rooyakkers (eindredactie), Kees van der Zandt

Medewerkers: Paul Brugmans (PFF), Gert-jan Kuipers (PFF)